Een nieuw reisverslag vanuit Paramaribo! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sjoerd Solkema - WaarBenJij.nu Een nieuw reisverslag vanuit Paramaribo! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sjoerd Solkema - WaarBenJij.nu

Een nieuw reisverslag vanuit Paramaribo!

Door: Sjoerd van Solkema

Blijf op de hoogte en volg Sjoerd

19 Februari 2014 | Suriname, Paramaribo

Zo, het werd wel weer eens tijd voor een reisverslag. Nog steeds doen we veel nieuwe indrukken en ervaringen op. De tweede week stage op OS2 Meerzorg is inmiddels begonnen. Helaas is het vervoer met de lerarenbus nog steeds niet geregeld. Dit is voor ons vervelend, aangezien we iedere keer afhankelijk zijn van anderen. Toch mogen we niet klagen, want we worden iedere morgen naar stage gebracht en we worden persoonlijk weer thuis gebracht door het schoolhoofd. Het schoolhoofd ziet Niek en mij als haar kinderen, dus we worden goed beschermd :-).

Ik ben overigens nog geswitcht van stagegroep. Reden hiervoor was dat het voor mij van belang is dat ik een groep stage loop waar men de nieuwe methode toepast: ‘Plezier in Rekenen’. ‘Plezier in Rekenen’ is dezelfde methode als ‘De Wereld in Getallen’, die we hier in Nederland kennen. Alleen hebben ze de methode, zoals ze hier zeggen, versurinamiseerd. In Suriname is men bezig met het vernieuwen van het curriculum, ook rekenen wordt sinds kort anders vormgegeven. Ik loop nu stage in klas 2A van OS2 Meerzorg, dat in Nederland te vergelijken is met een groep 4. Het is een klein groepje met 13 leerlingen. De klas bestaat hoofdzakelijk uit Hindoestaanse leerlingen. Overigens is de school een mix van Hindoestaanse, Chineze, Javaanse en Creoolse leerlingen.

Vorige week hebben we ook beter kennis kunnen maken met het centrum van Paramaribo. Paramaribo heeft een prachtige houten binnenstad die op de Werelderfgoedlijst van de UNESCO staat. Met een volgepropt busje reden we vanaf de Brokopondolaan naar het centrum van de stad. Ik ben nu al een voorstander om de prijzen van het OV hier in Paramaribo toe te passen in Nederland, vele malen goedkoper! In de binnenstad wordt ontzettend veel fruit en vis verkocht. Overal waar je kijkt, zie je marktjes met verschillende soorten fruit en vis. Ik zal proberen om hiervan enkele foto’s online te zetten. Verder hebben we ook het Presidentieel Paleis, het Onafhankelijkheidsplein, Fort Zeelandia en de Palmentuin kunnen aanschouwen. Ook kon je mooi vanaf verschillende perspectieven de Jules Wijdenboschbrug zien liggen over de Surinamerivier. Paramaribo heeft dus een erg mooie binnenstad waar we nog zeker vaker zullen vertoeven!

Afgelopen vrijdag hebben we een bezoek gebracht aan het SPI: Surinaams Pedagogisch Instituut. Op deze dag (14 februari) had men namelijk in het teken van Valentijn een feestelijke dag georganiseerd. Als je denk dat Valentijnsdag in Nederland een commercieel iets is, dan moet je voor de grap eens kijken in Suriname. Hier wordt er nog vele malen meer aandacht aan besteed. Op het SPI gingen de studenten vandaag per groep allemaal een dans uitvoeren, die men vanaf medio september/oktober (!) al aan het voorbereiden was. Een leuke dag om kennis te maken met één van de Pabo’s van Suriname.

Zaterdag zijn wij naar een voetbalwedstrijd geweest uit de hoofdklasse van Suriname. Wij werden op verzoek van de voorzitter van de lokale club Excelsior Meerzorg uitgenodigd om eens een wedstrijd te bekijken. De ware kraker Excelsior Meerzorg – Takdier Boys hebben wij dan ook live mogen aanschouwen! Het was geen hoogstaande wedstrijd en dat verklaarde waarschijnlijk ook de brillenstand na 90 minuten: 0-0. Het niveau ligt niet bijster hoog en is dan ook niet te vergelijken met bijvoorbeeld de Eredivisie. Toch was het een leuke middag om kennis te maken met het Surinaamse voetbal.

Gelukkig kunnen we vanuit Suriname toch nog redelijk goed de Olympische Spelen volgen. Zo blijven de goede resultaten van de Nederlanders ook bij ons niet onopgemerkt :-). Ook is het handig dat de Surinaamse TV op zondagavond voor ons een herhaling uitzendt van de Studio Sport aflevering. Zo kunnen wij FC Twente en Ajax toch goed in de gaten blijven houden. De onderlinge strijd is overigens best heftig…

Deze week zijn wij dus begonnen met onze tweede week stage. We hebben het nog steeds naar onze zin. Het is fijn dat we nu in een soort ritme zitten, waarin we wekelijks 3 dagen stage mogen lopen. De overige dagen kunnen wij nuttig invullen door verder te werken aan ons onderzoek.

Niek en ik hebben gisteren het CPI (Christelijk Pedagogisch Instituut) bezocht om daar de directeur te mogen interviewen. Wij hebben veel contact met de directeur van het CPI. Vanuit de minor management onderzoeken wij wat voor type leerkracht de pedagogische instituten in Suriname willen opleiden. Vandaar dat wij een interview hebben afgenomen met de directeur van het CPI. Hetzelfde gaan wij binnenkort ook nog doen met een onderdirecteur van de andere pedagogische instelling in Paramaribo: het SPI.

Andere kleine dingen:
- In Paramaribo is er een supermarkt (genaamd Choice) waar ze uitsluitend Nederlandse producten verkopen, wat overigens wel prijzig is. Pindasaus hebben wij trouwens nog helemaal nergens kunnen vinden.
- Na in de eerste week te zijn lek geprikt, wordt het nu iedere keer iets minder (afkloppen!)
- Het valt mij hier op dat er veel mensen zijn die met een vogelkooi met daarin een vogel over straat lopen. Het is mij vooralsnog onduidelijk waarom men dit doet (schijnt te maken hebben met iets van vogelwedstrijden)
- We eten tot nu toe nog erg Hollands hier in Suriname. Dit heeft te maken met de vele Nederlandse producten die overal te koop zijn. Uiteraard gaan wij nog wel het e.e.a. aan Surinaamse gerechten uitproberen! Het koken en afwassen hebben wij hier in huis overigens eerlijk verdeeld. De ene dag koken de mannen, en de andere dag de vrouwen. Voor het afwassen geldt hetzelfde :-).

Tot zover dit verslag. Ik probeer later vandaag nog enkele foto’s te plaatsen!

Groetjes!

• 19 Februari 2014 - 08:57

Anja:

Dag Sjoerd,

Afgelopen zondag hebben we met de JDC je foto's bekeken en ondertussen vertelde Mark wat er in je verslag stond. Ik vind het heel leuk om je verslagen te lezen, dus blijf ze vooral posten :-)
    Heel veel plezier nog en succes met de stage/studie.

Groetjes, Anja

• 19 Februari 2014 - 10:17

Ineke Van Solkema:

Hoi Sjoerd.
    Goed te lezen dat jullie het daar naar de zin hebben, en dat de rest de stage, onder andere ook voor elkaar is.Is toch altijd maar afwachten ,lijkt mij.
    De groetjes en verder veel succes en plezier.
    je tante.

• 19 Februari 2014 - 11:09

Aard:

Pindasaus maak je toch zelf en lekker heet ,man,
    Groet Aard

• 19 Februari 2014 - 11:12

Aard:

Afgelopen zondag heeft het 1'team met 5 - 3 gewonnen van Juventa en deze uitslag was voldoende om het kampioenschap van de 2'periode op te eisen.
    Deze dag met een leuk feest afgesloten.

Gr Aard

• 19 Februari 2014 - 12:19

Anneke F:

Bernadette heeft jouw verslagen/foto's gezien. Zoals jullie wonen riep bij haar herinneringen op zoals zij ook woonden. Ze zei: mooie ontdekkingsreis. De vogeltjes: het zijn meest mannen die met hun zangvogeltjes lopen en hebben op de bromfiets/auto een stok met een haak er aan bij zich. Stok in de grond vogelkooi aan de haak en kletsen maar......De zangvogels horen andere vogels fluiten, training. Zijn hele dure vogels. Toen wij er waren zondagsochtend vroeg wedstrijden op o.a. Onafhankelijkheidsplein, Nickerie. Sjoerd ga zo door met je mooie verslagen. Dank daarvoor. Succes,
    groetjes Anneke.
    Aard kan idd hele lekkere pindasaus maken, hij was vroeger mijn achterbuurman, vandaar dat ik dit weet.

• 19 Februari 2014 - 13:35

Beppe:

Weer washet gezellig om je verslag te lezen het ga je goed tot het volgende verslag

Gr . Beppexxx

• 19 Februari 2014 - 14:27

Marijke Janssen:

Hoi Sjoerd,
    Weer met veel plezier jouw verslag gelezen. Wat een andere wereld, leuk om dit in ervaring mee te kunnen nemen.
    Succes en tot de volgende keer.
    Groet
    Marijke

• 19 Februari 2014 - 15:04

Peter Blaauwbroek:

Dag Sjoerd,

Leuk om je verslagen te lezen. Nog veel plezier in Paramaribo!

Groet, Peter

• 19 Februari 2014 - 20:48

Sjoerd Van Solkema:

Hoi allen,

Leuk dat jullie allemaal reageren op mijn reisverslagen! De reacties vind ik leuk om te lezen :-).

@ Anneke; Bedankt voor de informatie over de vogels, het is me nu duidelijk waarom men dat doet. Misschien kunnen we een keer zo'n 'vogelwedstrijd' op het Onafhankelijkheidsplan bezoeken!

Groetjes uit een warm Paramaribo!

• 21 Februari 2014 - 12:07

Edmée:

Dag Sjoerd en anderen,
    Dit klinkt goed allemaal. Fijn dat ik zo al vast wat kan meebeleven. Mijn vlucht voor 22 maart is geboekt en dit helpt bij de voorbereiding!
    Groeten aan allen en fijne tijd.

• 26 Februari 2014 - 20:41

Tante Tine En Oom Bauke:

Hoi Sjoerd! Dat is ook wat vandaag! Moet je je verjaardag vieren om zo'n grote afstand van Carlijn en alle andere familie. Maar van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Een hele gezellige dag daar.
    Zo, hoe gaat het daar, doe je al veel onderwijs ideen op? Uiteindelijk is dat toch de bedoeling een stage maar dat natuurlijk niet alleen, ook veel van het land zien en dat is vast zo mooi dat je het er warm van krijgt. En ook veel aardige mensen hebben we wel begrepen.
    Sjoerd een mooie tijd daar en voor vandaag een hele fijne dag.

groet uit Tuk