Binnenlandse stage (Jaw Jaw) en Paasvakantie! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sjoerd Solkema - WaarBenJij.nu Binnenlandse stage (Jaw Jaw) en Paasvakantie! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sjoerd Solkema - WaarBenJij.nu

Binnenlandse stage (Jaw Jaw) en Paasvakantie!

Door: Sjoerd van Solkema

Blijf op de hoogte en volg Sjoerd

16 April 2014 | Suriname, Paramaribo

Vorige week zijn we (Niek, Tamara, Leslie en ik) met zo’n 60 studenten en ongeveer 10 docenten van het Christelijk Pedagogisch Instituut in Paramaribo het binnenland ingetrokken voor een week binnenlandse stage. De bedoeling was om zaterdagmorgen 8 uur te vertrekken vanaf het CPI richting Atjoni, maar dit feestje ging helaas niet door. We vertrokken namelijk pas tegen 10:30 uur, omdat de legertruck, waarin alle bagage vervoerd werd, ruim 3 uur (!) te laat kwam.. Ja alles kan blijkbaar. Nadat de truck (deze werd gesponsord) alsnog gearriveerd was op het CPI, hebben we alle bagage, eten, drinken, stretchers, klamboes en overige prullaria in recordtempo ingeladen en vertrokken we richting Atjoni. Na een 3 uur durende warme busreis kwamen we aan in Atjoni. In Atjoni houdt de weg plotseling op en kun je alleen nog per boot verder vervoerd worden naar de verschillende dorpjes. Uiteindelijk moesten Niek en ik tot 17:00 uur wachten voordat wij in het bootje naar Jaw Jaw gebracht konden worden. Hiervoor moesten we namelijk eerst een paar ritjes wachten, want de overige studenten en alle bagage moesten uiteraard ook in dezelfde boten vervoerd worden. De boten waren trouwens lang en smal en zijn in z’n geheel gemaakt van hout. Het lange wachten op de boot was overigens wel de moeite waard, want over de Surinamerivier, met aan beide kanten het prachtige tropisch regenwoud, voeren we met de boot richting Jaw Jaw. Het was ongeveer 35 minuten varen naar Jaw Jaw. Tussendoor kwam je langs de dorpjes Pamboko, Gengeston en Kajapati. Al deze dorpjes liggen in het district Sipaliwini, het grootste district van Suriname. In deze Marrondorpen lagen ook grotendeels de scholen waaronder de studenten van het CPI waren verdeeld om stage te lopen. De andere scholen waar de studenten stage liepen stonden in Pokigron en in Jaw Jaw zelf.

Op Jaw Jaw verbleven we de gehele week in een vakantieoord, genaamd Djamaika (niet te verwarren met Jamaica :)). Met z’n vieren hadden we een bovenverdieping van een hut, bestaande uit 4 (3 eenpersoons en 1 tweepersoons) bedden en 4 verschillende gekleurde klamboes. Ik had de eer om onder een roze klamboe te slapen in een tweepersoonsbed. Het vakantieoord was misschien wel primitief, maar lag wel prachtig gelegen aan de Surinamerivier met uitzicht op een fraaie sula (stroomversnelling met allerlei rotsen). De eerste dag lagen we vroeg plat, gezien de lange reis en het vele en lange wachten tussendoor. Mensen die in dorpjes leven langs de Surinamerivier doen trouwens bijna alles in deze rivier: eten klaarmaken, zichzelf wassen en afwassen. Water en vis uit de rivier is erg belangrijk voor de bewoners.

De volgende dag (zondag) hebben we eerst lekker kunnen uitslapen. Tegen het eind van de ochtend hebben we onder leiding van meneer van Dillenburg een wandeling gemaakt door het dorpje Jaw Jaw en de omringende jungle. Meneer van Dillenburg is een gymdocent van het CPI en is altijd vrolijk en heeft een fantastisch gevoel voor humor. Ik heb dan ook vaak moeten lachen om deze man! We hebben ook de basisschool in Jaw Jaw bezocht deze dag. Naast deze school bevindt zich gelijk de mooie ongerepte natuur, hier hebben we een wandeling doorheen gemaakt. Het kan erg benauwd zijn als je door deze groene muur van natuur loopt. Het was daarom ook erg lekker om daarna het water in te plonzen. Wat me direct opviel was, wat al vele malen vaker benoemd is in mijn reisverslagen, dat ook in het binnenband van Suriname de vogeltjes in kooitjes erg populair zijn. De vogeltjes gaan namelijk braaf met hun baasjes mee als deze het water in willen en worden gedurende die tijd even op een rots geparkeerd. Ik vind het nog steeds fascinerend.

Op maandag stond dan de eerste stagedag op het programma. Een dag die ik het liefst zo snel mogelijk weer uit mijn geheugen zou willen wissen. Ik was ingedeeld in klas 5 (groep 7) op een basisschool in Pokigron. Op deze dag heb ik echter helaas alles gezien wat je als leerkracht juist niét behoort te doen, en dan druk ik mij nog licht uit. Ik ga in dit verslag niet in op details. Maar het is wel pijnlijk dat op het kantoor van het schoolhoofd een poster hangt van het Ministerie van Onderwijs en Volksontwikkeling met daarop de volgende tekst: ‘een opvoeder SLAAT NIET, maar PRAAT. STOP GEWELD TEGEN KINDEREN!’ Deze poster kwam totaal niet overeen met de situatie zoals ik die deze dag heb ervaren in mijn klas. Lijfstraffen zijn in Suriname verboden, maar helaas heb ik dit wel in ernstige mate moeten aanschouwen. Ik heb mijn bevindingen, in overleg met 1 van de leerkrachten van het CPI, doorgegeven aan de leidinggevende van deze school in Pokigron en besloten om deze week niet meer terug te keren naar deze school. Ik hoop echt dat hier iets mee gedaan gaat worden, want ik heb met pijn in mijn hart deze dag ervaren. Ik heb achteraf (gelukkig) begrepen dat deze situatie zich alleen voordeed in de klas waarin ik heb gekeken en dat er in de overige klassen wél kindvriendelijk gehandeld werd. Dit vind ik nog wel even belangrijk om erbij te vermelden en extra te benadrukken.

’s Middags heb ik met verschillende docenten van het CPI mijn ervaringen besproken en overlegd hoe ik mijn week verder zou gaan invullen. Gelukkig was er nog een plekje vrij op de basisschool in Jaw Jaw zelf. Op dinsdag ben ik dan ook begonnen in klas 5 (groep 7) van deze basisschool. Samen met 1 van de Surinaamse studenten hebben wij deze week de lessen in deze klas verzorgd. De normale leerkracht van deze groep zag de komst van de vele stagiaires deze week als een mooie kans om haar familie in Paramaribo te bezoeken en was dan ook het grootste gedeelte van de week absent.
In deze klas heb ik gelukkig mogen ervaren dat lesgeven in het binnenland van Suriname wel degelijk boeiend is en erg leuk kan zijn! Het was een leuke en hardwerkende groep, bestaande uit 15 leerlingen. Er zaten zelfs 16-jarige leerlingen in de klas en de leeftijdsverschillen varieerden onderling dan ook sterk. Ik heb in deze week samen met de leerlingen veel geoefend met breuken, iets wat ze nog erg lastig vonden. In plaats van 1/2 of 1/3 van een pizza, wordt hier de term roti gebruikt, haha. Het was prettig werken met deze klas, ondanks dat ze mijn Twentse accent soms lastig konden verstaan en mij soms in het Saramaccaans (een creolentaal) antwoord gaven. Maar desondanks hebben we veel met elkaar kunnen communiceren en hebben we onder andere ook veel over Suriname en Nederland gepraat. De leerlingen kwamen zeer gemotiveerd over en hebben hard gewerkt!

Woensdagmiddag zijn we met de boot naar Nieuw Aurora gevaren. Nieuw Aurora is een van de grotere inheemse dorpen op ongeveer een uur varen van Jaw Jaw. Om hier te kunnen komen, moesten we met de boot over enkele sula’s/stroomversnellingen varen. Dit was leuk om mee te maken. Om hier veilig overheen te komen, moet je als kapitein van de boot een zeer ervaren bestuurder zijn. Eenmaal aangekomen op Nieuw Aurora spotte ik tot mijn grote verbazing een nationale sportheld: Bob de Jong. Pure toeval! Ik vroeg me direct af waarom Bob de Jong in het tropisch regenwoud van Suriname was, en niet op het ijs van Thialf. Verder kijkende waren er nog een aantal andere semi BN’ers (acteurs, zangers, presentatrices). Bob de Jong was voor mij verreweg de bekendste en hier hebben we dan ook maar even een praatje mee gemaakt en zijn we mee op de foto geweest. De hele reutemeteut was trouwens in Suriname voor de opnames van het nieuwe seizoen van Atlas, wat in november uitgezonden wordt in Nederland (Veronica). Bij deze dus alvast wat reclame :).

Voor ditzelfde programma zijn er trouwens ook scènes opgenomen in het dorpje Jaw Jaw en hebben ze ook toevallig gefilmd in de klas waar ik les gegeven heb! Er bestaat dus een kans dat ze wellicht een stukje van mij uitzenden, dus ik zit in november aan de buis gekluisterd!

Wij hebben in deze binnenlandse week stage ontzettend veel gezien en gedaan, maar als ik dat allemaal moet gaan vertellen in dit reisverslag, ben ik morgen nog bezig. Ik heb hieronder nog een aantal korte zaken vermeld. Ik ben achteraf gezien ontzettend blij dat ik de keuze gemaakt heb om na de maandag niet meer terug te keren op de basisschool in Pokigron. De overige studenten hebben op deze school overigens een prima week gehad, maar voor mij was het onbegonnen werk. Ik heb alsnog een fantastische week gehad op de school in Jaw Jaw en de leerlingen vonden het bijzonder om een leerkracht te hebben die helemaal uit Nederland kwam. De switch naar deze school in Jaw Jaw heeft mij een zeer positief gevoel gegeven.

Nog een paar andere kleine dingen van deze leerzame binnenlandse week stage:
- Deze week hebben wij ons niet schoongemaakt onder een normale douche, maar moesten wij, net zoals de bewoners, ons ‘baden’ in de rivier. Een leuke ervaring!
- Als je een bezoekje moest brengen aan het toilet, was het handig om alvast een emmer water mee te nemen. 9 van de 10 keer spoelde er namelijk geen water door het toilet :).
- Alle studenten (op de school van Jaw Jaw uiteraard na) gingen ’s morgens met boten naar hun stagescholen.
- Elke morgen gingen we met de gehele groep in de kring staan voor de morgenzegen. We zongen verschillende liedjes en gingen gezamenlijk bidden.
- De 4e nacht werden we in ons hutje opgeschrikt door een rat, die ons urenlang wakker heeft gehouden.. Gelukkig kregen wij de volgende dag een rattenval van de eigenaar en was de rat luttele uren later gevangen!
- Het was een zeer gezellige groep en de leerkrachten waren betrokken! One big family, zoals vooraf was afgesproken!

Deze week hebben wij er alweer 2 stagedagen opzitten. Dit waren tevens onze laatste stagedagen in Suriname! Vanaf morgen begint namelijk de Paasvakantie in Suriname en die duurt tot en met 5 mei. Over 3 weken beginnen de scholen weer, alleen dan gaan wij alweer terug naar Nederland. De tijd gaat echt ontzettend snel. We zijn al bijna 2.5 maand in Suriname. We hebben in principe geen verplichtingen meer, dus we kunnen nog mooi het e.e.a. van dit mooie land gaan bezichtigen. Vandaag hebben Niek en ik op een feestelijke wijze afscheid genomen van de leerlingen van OS2 Meerzorg. Wij hebben hier de afgelopen maanden met veel plezier stage gelopen en veel dingen geleerd. Vandaag, de laatste dag voor de Paasvakantie, werd het tweede kwartaal afgesloten en hebben we natuurlijk op z'n Surinaams lekker veel gegeten en gedronken op school. Het was een feestelijke en gezellige afsluitende dag op OS2 Meerzorg!

Ik ga maar eens een eind breien aan dit reisverslag, want hij begint al aardig lang te worden ondertussen!
Terwijl het bij jullie op dit moment 04:30 uur in de nacht is, post ik dit reisverslag en zeg ik welterusten!

Groetjes! :)

  • 16 April 2014 - 15:02

    Wilma:

    Weer een boeiend verslag, Sjoerd. Geniet nog even van de laatste dagen.

  • 16 April 2014 - 15:56

    Ietzen Barelds:

    Sjoerd,
    je bent een hele ervaring rijker.
    Doe er je voordeel mee in de toekomst.
    Ik wil je bedanken voor je mooie en indrukwekkende verslagen.
    Wens je fijne Paasdagen en een goede terugreis

    Gegroet, en ik zie je met een paar weken weer op het voetbalveld.
    Ietzen Barelds.

  • 16 April 2014 - 19:09

    Marijke Janssen:

    Hoi Sjoerd,
    Weer met veel plezier een verslag van je gelezen.
    Wat gaat de tijd snel. Het zal nog even wennen worden om weer in Twente terug te zijn.
    Maar geniet nog maar even van je vakantie in Suriname.
    Goede paasdagen en de hartelijke groeten van Wim en mij
    Marijke

  • 16 April 2014 - 19:23

    Aard Mink:

    Sjoerd.
    Het was een genot om je reis verslagen te lezen,
    Je hebt een schat aan ervaring opgedaan en veel geleerd voor je verdere carriere als leraar.
    Heb nog veel plezier in je komende vakantie tijd in Suriname.
    Tot ziens bij AJc'96.
    Aard

  • 21 April 2014 - 13:06

    Tante Tine En Oom Bauke:

    Hoi Sjoerd! We dachten laten we even wachten met schrijven dan kunnen we je ook even feliciteren met de beker voor Ajax, we wachten toch maar even tot een andere wedstrijd.
    Je hebt prachtige verslagen geschreven en ook beeldend. We zagen het al helemaal voor ons : bossen, struiken, warmte en een onderwijzer die achter kinderen aanrent om er links en recht eens in te hakken.
    En dan een boottocht op de rivier, zoiets als het kameleondorp in Terhorne maar dan meer bomen en minder Friese koeien. Maar ja, de stage zit er op en het is nu vakantie. Zo in je verslagen te lezen is er genoeg te beleven dus jullie zullen je daar best wel vermaken en genieten van de mooie natuur.
    Nog een hele fijne tijd en we zijn benieuwd naar het "live verslag".
    Groetjes uit een regenachtig Tuk.
    Tante Tine en oom Bauke

  • 27 April 2014 - 22:53

    Tante Tine En Oom Bauke:

    Hoi vakantieganger!
    We gunnen het je graag dat je nog wat vakantie viert want....... na zware arbeid is het goed rusten!
    We willen graag onze belofte nakomen vandaar dit berichtje: gefeliciteerd met het kampioenschap van Ajax. Amsterdammers die in Twente kampioen worden met een sober gelijkspel maar vooruit maar, ze zijn het weer geworden.

    Sjoerd nog fijne dagen en op 6 mei een goede thuisvlucht.
    .Groetjes uit Tuk
    tante Tine en oom Bauke

  • 28 April 2014 - 14:29

    Sjoerd Van Solkema:

    Hoi!

    Wat sportief van jullie! Ondanks dat de glans er wel een beetje af was na vorige week, hebben ze het toch maar weer gedaan! Vier op een rij, dat kunnen ze in ieder geval niet meer afpakken. En kampioen worden in Twente smaakt inderdaad extra zoet! Nu nog hopen dat van Basten het voor elkaar krijgt dat Heerenveen Europa in mag komend seizoen. Dat zou leuk zijn!

    Goed, mijn laatste week in Suriname is vandaag begonnen. Ik ga nog even lekker genieten!

    Groetjes uit Paramaribo!
    Sjoerd.

  • 28 April 2014 - 14:31

    Sjoerd Van Solkema:

    En ik wil de anderen wederom bedanken voor alle reacties! Dat is en blijft leuk om te lezen! :-)

    Groetjes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sjoerd

Actief sinds 04 Feb. 2014
Verslag gelezen: 1087
Totaal aantal bezoekers 17771

Voorgaande reizen:

06 Februari 2014 - 06 Mei 2014

Paramaribo, Suriname

Landen bezocht: