Rust en Werk, Brownsberg en nog meer 'Subh Holi!' - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sjoerd Solkema - WaarBenJij.nu Rust en Werk, Brownsberg en nog meer 'Subh Holi!' - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sjoerd Solkema - WaarBenJij.nu

Rust en Werk, Brownsberg en nog meer 'Subh Holi!'

Door: Sjoerd van Solkema

Blijf op de hoogte en volg Sjoerd

26 Maart 2014 | Suriname, Paramaribo

Het is alweer bijna 2 weken geleden dat ik mijn laatste reisverslag getypt heb, dus bij deze een gloednieuwe! De afgelopen 2 weken hebben we weer van alles beleefd, dus ik zal proberen om jullie weer zo veel mogelijk bij te praten. Zoals jullie weten zijn ondertussen ook mijn ouders in Suriname. Samen met mijn ouders hebben we al enkele activiteiten ondernomen.

Eerst nog even een kort stukje over het officiële Holi Phagwa feest. Het officiële feest was namelijk om maandag 17 maart. Op deze dag gingen we met de familie van onze nieuwe onderburen op stap (het stel uit Den Haag is inmiddels weer in Nederland, en nu woont de echte eigenaar van het huis, ook wonend in Nederland, tijdelijk onder ons samen met een familielid. Zij zijn hier op vakantie en zijn het huis en de tuin aan het renoveren). Met hen (een Hindoestaanse familie) zijn we naar de ‘Uitkijk’ geweest, een klein half uurtje van Paramaribo. Hier woonde namelijk het grootste gedeelte van hun familie en hier vonden dan ook de festiviteiten plaats. Op deze dag hebben wij de vele rituelen kunnen aanschouwen die bij het Holi-feest horen. En dat zijn er nog wel wat. Natuurlijk werd ook op deze dag veelal met poeder gestrooid, maar ook was er deze dag veel aandacht voor muziek, dans en uiteraard eten. Het ‘Subh Holi’ vloog ons ook deze dag weer om de oren! :-). Het was een speciale dag om mee te maken, mede om het feit dat wij ‘gewoon’ mee deden met alle rituelen, zonder de exacte gedachte erachter te weten/beseffen. We moesten bijvoorbeeld op de grond in een kring zitten, en vervolgens moesten we met een instrument (naam onbekend) meeklappen op het ritme van de muziek die gemaakt en gezongen werd. Ondertussen werd je bepoederd en besmeerd met alle kleuren van de regenboog.
Tegen het eind van de middag zijn we richting het Onafhankelijkheidsplein gegaan, waar ook nog een mooi feestje gevierd werd. DJ Chuckie (voor de oudere lezers vast onbekend, maar het is een bekende Nederlandse DJ van Surinaamse afkomst) draaide op dit festival in de ‘achtertuin’ van Desi Bouterse. Op het Onafhankelijkheidsplein hebben we het Holi Phagwa nog even doorgevierd tot in de latere uurtjes :-).
Het was al met al een speciale dag, want alles was totaal nieuw voor ons en we deden weer veel nieuwe indrukken op.

Mijn ouders zijn sinds 15 maart ook in Suriname. Ze hebben het tot nu toe erg naar hun zin en we hebben samen al enkele activiteiten ondernomen. De zondag na hun aankomst heb ik samen met mijn ouders en Niek een wandeling gemaakt door Paramaribo. Helaas was er niet zo veel te beleven, want in Suriname zijn de meeste winkels op zondag (in tegenstelling tot Nederland) nog wél dicht.
Vorige week dinsdag gingen we op stap om dolfijnen te spotten op de Surinamerivier. Helaas zat het weer ons TOTAAL niet mee. Na ongeveer 15 minuten op het bootje gezeten te hebben, begon het nogal hard te regenen. Dit kwam het spotten van dolfijnen niet ten goede, aldus de gids. Ook het feit dat het springvloed was, verkleinde de kans op het spotten van dolfijnen. Onze vooraf blije gezichten veranderden al snel in enigszins nukkige uitdrukkingen. Toch werd het uiteindelijk nog wel een geslaagd tripje. Als alternatief bezochten we namelijk de plantage ‘Rust en Werk’. Een plantage gelegen aan de Commewijnerivier, dat vroeger diende als koffieplantage. Tegenwoordig is ‘Rust en Werk’ een garnalen kwekerij. Op deze plantage krijgen we een uitgebreide en interessante rondleiding van een bewonder van deze plantage. Hij wist echt ieder feitje over deze plantage aan ons te vertellen! Deze beste bewoner was ook eigenaar van verschillende schildpadden en kaaimannen. Omstebeurten mochten we even poseren met deze fraaie dieren. Uiteraard was de kaaiman voorzien van een elastiekje om zijn bek.
De plantage straalde, zoals de naam al doet vermoeden, een bepaalde rust uit. De ligging van de plantage was bijzonder en de natuur erop en eromheen was mooi. Toch verbaasde ik me ook op deze plek over het feit hoe veel afval mensen op bepaalde plekken achterlaten… Zonde!

Afgelopen zondag zijn wij met z’n allen naar natuurreservaat ‘Brownsberg’ geweest. ‘Brownsberg’ is een natuurreservaat in het district Brokopondo. Het reservaat ligt op een 400 meter hoge heuvel en wordt natuurlijk ook gekenmerkt door het tropisch regenwoud en de mooie watervallen. De reis naar dit natuurreservaat toe duurde 2.5 uur. Op de weg ernaartoe leken de vele kleine indianendorpjes (vond ik) op de dorpjes die ik ook gezien heb in Malawi. Het waren namelijk kleine dorpjes ver weg van de drukke bewoonde wereld van Paramaribo. Eenmaal aangekomen op de top van de heuvel zagen we al dat ook vandaag de weergoden ons niet goed gezind waren. En dat werd het grootste gedeelte van de dag helaas ook bevestigd. Ondanks dat hebben we een leuke dag gehad in de ontzettend mooie natuur van Suriname. Het regenwoud is zeer dicht begroeid. Soms rijd je op een weg met aan beide kanten het tropisch regenwoud. Het is dan net alsof je tussen 2 groene muren rijdt waar je niet doorheen kunt kijken.
In de mooie natuur van ‘Brownsberg’ hebben we ook enkele mooie dieren gezien. Apen, vogels, felgekleurde vlinders en kikkers waren de trekpleisters. Tijdens de wandeling naar de Leoval (waterval) kwam 1 beklimmer erachter dat het toch niet zo handig was om met een banaan in de achterzak de berg op te klimmen. Want wat ik al verwachtte, werd realiteit. De man gleed onderuit op z’n kont en het resultaat daarvan kunnen jullie zelf wel invullen. Toen moest ik even hard lachen van binnen! ;-). Ondanks het slechte weer hebben we een mooie en gezellige dag gehad en hebben we nog redelijk veel kunnen zien. We hopen dat we bij ons volgende uitstapje uiteraard iets beter weer zullen hebben.

Deze week is vanuit Nederland Edmée (onze begeleidster) op bezoek in Suriname. Zij heeft een bezoekje gebracht aan de school van Niek en mij (OS2 Meerzorg) en gisteren heeft zij ook de school van Leslie en Tamara (Fatimaschool) bezocht. Gisteren zijn we met haar uit eten geweest in Paramaribo op kosten van onze opleiding, ja ja! Dit was voor ons als arme studenten natuurlijk niet verkeerd ;-). Vandaag hebben mijn ouders een bezoekje gebracht aan de stageschool waar ik en Niek deze 3 maanden stage lopen. Mijn ouders hebben 3 dagen door het district Commewijne gefietst en hebben vele plantages gezien. OS2 Meerzorg ligt in het district Commewijne en zodoende hebben ze ook een bezoekje gebracht aan mijn stageschool. Ik heb het overigens nog erg naar mijn zin op OS2 Meerzorg. De tijd vliegt en we zijn ondertussen al over de helft van ons verblijf hier in Suriname. Time flies when you’re having fun luidt een Engels spreekwoord :-).

Mijn ouders blijven tot maandag in Suriname. Voor zaterdag hebben we nog een gezamenlijke activiteit gepland. Zaterdagavond/nacht gaan we namelijk zeeschildpadden spotten op het Matapica natuurreservaat! Een verslag van dit uitstapje kunnen jullie uiteraard lezen in mijn volgende reisverslag!

Ander kleine dingen:
- De vlaggenparade op OS2 Meerzorg moest vorige week noodgedwongen gecanceld worden. Vanwege de hevige regenval was de grond drassig geworden en hield de vlaggenmast het voor gezien, met als gevolg een kapot touw. Gelukkig is ie nu weer gerepareerd en kon de vlaggenparade vandaag gewoon doorgaan! Het blijft bijzonder om iedere schooldag zo te beginnen!

Groetjes uit een warm Paramaribo!

• 29 Maart 2014 - 21:05

Marijke Janssen:

Weer genoten van jouw verslag.
    Groeten aan je ouders en wens ze een goede terugreis