Holi Phagwa, eten en vele andere dingen! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sjoerd Solkema - WaarBenJij.nu Holi Phagwa, eten en vele andere dingen! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sjoerd Solkema - WaarBenJij.nu

Holi Phagwa, eten en vele andere dingen!

Door: Sjoerd van Solkema

Blijf op de hoogte en volg Sjoerd

14 Maart 2014 | Suriname, Paramaribo

Het is alweer ruim een week geleden dat ik een reisverslag heb geplaatst, dus bij deze een nieuwe! Ik begin het reisverslag met de dag van vandaag. Vandaag is op OS2 Meerzorg namelijk alvast het Holi Phagwa feest gevierd. Holi Phagwa is een Hindoeïstisch feest. Holi Phagwa is een lentefeest, is volgens de Hindoestanen het nieuwjaarsfeest en is een feest waarbij de overwinning van het goede op het kwade wordt gevierd. Men wenst elkaar tijdens dit feest een ‘Subh Holi’ toe, dat betekent gelukkig nieuwjaar. Het Holi Phagwa feest is officieel pas a.s. maandag 17 maart, maar aangezien dit een nationale feestdag is, werd het vandaag al door de leerlingen van OS2 Meerzorg gevierd. En dat hebben Niek en ik geweten ook! Tot 10:00 uur was er een normaal lesprogramma, maar hierna was het tijd voor feest en.. ETEN, heel veel eten! Ik heb vele kerstdiners meegemaakt in Nederland, maar de hoeveelheid eten die ik vandaag op stage kreeg voorgeschoteld, gaat nooit meer overtroffen worden, on-voor-stel-baar! De bakjes met roti, macaroni, bami, reist, kip en loempia’s vlogen mij echt letterlijk om de oren. Natuurlijk was dit allemaal veel te veel om op te eten op school, daarom hebben Niek en ik beiden zo’n 3 bakjes met eten meegenomen naar huis. Makkelijk, aangezien we niet meer hoeven te koken vanavond, win-win-situatie! Ik snap overigens wel dat de Surinaamse mensen zo veel waarde hechten aan eten, want het eten hier is echt lekker! Nadat de buikjes allemaal vol waren (er werd overigens heerlijk gesmakt door de leerlingen :-), ze hadden blijkbaar honger) was het tijd voor de activiteit waar alles om draaide deze dag: het strooien op elkaar met gekleurd poeder. Dit is een standaard ritueel dat bij elk Holi Phagwa gebeurt. Dit moet de bloei van de mensen en van de natuur symboliseren. Om deze hele gebeurtenis optimaal te kunnen ervaren, hebben Niek en ik gewoon mee gedaan met het ‘inpoederen’ van leerlingen en leerkrachten. Een dag van te voren hadden we een simpel t-shirt en een broek gekocht, dat speciaal voor deze gelegenheid vies mocht worden. Ook hadden we natuurlijk verschillende kleuren poeder bemachtigd om de leerlingen en leerkrachten goed onder te smeren! Het plein veranderde al snel in een gekleurde vlakte met de kleuren rood, geel, paard, rood, oranje en groen. Het was een heel spektakel (zie foto’s) en de leerlingen hebben zich ontzettend vermaakt! Het enige sneue was, vond ik, dat bepaalde kinderen helaas niet mee mochten doen, vanwege een andere geloofsovertuiging. Deze kinderen kozen er voor om in de klas te blijven en zichzelf te vermaken. Verder was het echt een groot spektakel!

De rest van de week hebben we gewoon stage gelopen en hebben we verder kunnen werken aan ons onderzoek. Niek en ik hebben deze week ook nog geparticipeerd aan trainingen, opgezet vanuit het MINOV, waarbij leerkrachten inzicht en vaardigheden op deden met betrekking tot de nieuwe methodes in Suriname. Woensdag bezochten we een training die in het teken stond van OJW (Oriëntatie op Jezelf en de Wereld). Een goed opgezette training, gegeven door een gemotiveerde trainster, waarbij theorie en praktijk goed afgewisseld werden. Donderdag was er een training met betrekking tot de nieuwe methode van rekenen (Plezier in rekenen). ‘Plezier in reken’ is de Nederlandse variant van ‘De Wereld in Getallen’. De training was een lange zit, omdat we voornamelijk moesten luisteren. De informatie die we kregen kwamen Niek en mij grotendeels al bekend voor, aangezien we in Nederland natuurlijk al eens gewerkt hebben met de methode ‘De Wereld in Getallen’. Ik heb zelfs nog even de ongeveer 30 aanwezige Surinaamse leerkrachten mogen toespreken. De trainster van deze dag vroeg namelijk of ik nog tips had met betrekking tot het toepassen van een verlengde instructie tijdens je les. De trainster wilde graag dat ik deze tips vertelde aan de aanwezige leerkrachten.

Helaas ging afgelopen weekend het tripje naar Bergendal niet door, dit moeten we dus verschuiven naar een ander weekend. Zaterdag heb ik samen met Niek en Leslie een fietstocht gemaakt. We zijn onder andere de Jules Wijdenboschbrug ‘opgefietst’ (opgekropen) en hebben hier enkele fraaie plaatjes kunnen schieten van Paramaribo. ’s Avonds zijn we naar de lokale feestgelegenheid ‘Zsa Zsa Zsu’ geweest. Bij aankomst (we gingen met de taxi) kon Niek helaas gelijk weer richting huis om zijn kleding aan te passen. Niek had namelijk een korte broek aan, en heren moeten in deze toko verplicht een lange broek aan. Tja, je kunt je afvragen wie zulke onzin regels bedenkt.
Zondag hebben we lekker gezwommen in een zwembad (Pariba) hier in Paramaribo. Ik zal toch maar een keer een poging moeten doen om bruin te worden. Het resultaat was helaas dat ik verbrand was aan het eind van de dag.

Morgen zullen mijn ouders in Suriname arriveren! Rond 5 uur zullen zij landen op Zanderij. Samen met mijn taxivriend (van wie ik de naam maar niet kan ontdekken) ga ik morgen mijn ouders oppikken op het vliegveld. Mijn ouders blijven ruim 2 weken in Suriname en gaan allerlei activiteiten ondernemen. We gaan natuurlijk ook met z’n allen nog enkele activiteiten ondernemen!

Aanstaande maandag gaan wij met onze huisbaas op stap om het Holi Phagwa feest echt te kunnen ervaren! Maandag is dit feest namelijk officieel. Onze huisbaas is van Hindoestaanse afkomst en hij zal ons deze dag de mooie feestelijke gebieden van Paramaribo laten zien, waaronder een groot feest in de Palmentuin!

Andere kleine dingen:
- In Nederland reageer ik denk ik niet meer op een claxonnerende auto. Mensen claxonneren hier in het verkeer werkelijk voor ALLES. Voorrang geven, bedanken, voordringen, mensen attenderen etc. De vele claxongeluiden beginnen te wennen en je begint er steeds minder op uit te doen..
- Stoplichten zijn hier trouwens ideaal. Op de meeste stoplichten kun je precies zien wanneer het groen gaat worden. Het aantal seconden dat een stoplicht nog op rood staat, wordt namelijk precies afgeteld.
- Als je in Suriname lid bent van de familie Fernandes, dan zit het wel goed. Fernandes heeft hier namelijk een monopoly op het gebied van brood, drinken en gebak. Ook zijn er vele andere bedrijven (bijvoorbeeld autobedrijven) die de naam Fernandes hebben.
- Ik werd de laatste tijd regelmatig wakker midden in de nacht vanwege piepende geluiden van onbekende dieren. Uit observaties blijkt het hier te gaan om enkele vleermuizen die vlak naast mijn raam op en aan vliegen.

Wordt vervolgd!

  • 15 Maart 2014 - 01:31

    Marijke Janssen:

    Hoi Sjoerd,
    Leuk weer over je belevenissen te lezen.
    Doe de groeten aan je vader en moeder, ik had ze nog willen bellen om een goede reis te wensen. Helaas zijn ze al vertrokken.
    Veel plezier met z'n allen en groeten van Wim en mij
    Marijke Janssen

  • 15 Maart 2014 - 10:33

    Wilma Hilbink:

    Hallo Sjoerd,
    Je maakt van alles mee in een ander land. Leuk om dit te lezen.
    Op dit moment stappen pa en ma in t vliegtuig, richting Suriname.
    Gezellige tijd samen toegewenst. Groetjes Wilma.

  • 17 Maart 2014 - 19:49

    Tante Tine En Oom Bauke:

    Hoi Sjoerd! We hebben weer met veel belangstelling je "veel kleurige" verslag gelezen. Je maakt daar wat mee. Wat ons trouwens wel opviel: we zagen geen foto van jezelf in opvallende kleuren. Maar zo te lezen houden ze daar wel van feesten en dat is niet onbelangrijk. Een fietstocht houden in die warmte. ook geen probleem of leer je wat mee te leven? Trouwens leuk dat je nu ook wat verstand van vleermuizen krijgt. We hebben er hier ook wat last van en nu weten we waar we moeten zijn. Bij Ajax beginnen ze je ook te missen er zijn allemaal gelijke spelen tegen wat lagere clubjes, dus als mental trainer kun je daar ook nog wel wat doen. Zo, we wensen je , ook samen met pa en ma, een hele fijne tijd en we zijn benieuwd naar je volgende verslag.

    groetjes, tante Tine en oom Bauke

  • 19 Maart 2014 - 20:01

    Sjoerd Van Solkema:

    Hoi allemaal,

    Leuk om jullie reacties allemaal weer te lezen! Dat vind ik ontzettend leuk! Ik heb nog enkele foto's
    van Holi Phagwa toegevoegd, waarbij ik zelf ook helemaal onder de poeder zit! :-).

    Groetjes uit een warm Suriname!

  • 14 November 2016 - 14:12

    Kmrlm4lgmrgmrlmr,:

    jjktktkn lol jn6j nnht43iu3jemrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrng n4tn5t5t5t5tt5ft5



    5tyrm,ll

  • 14 November 2016 - 14:12

    56y7l6l7y:

    665

  • 14 November 2016 - 14:12

    666:

    5656t

  • 14 November 2016 - 14:17

    Cf:

    65

  • 14 November 2016 - 14:17

    343:

    fr34

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sjoerd

Actief sinds 04 Feb. 2014
Verslag gelezen: 3158
Totaal aantal bezoekers 17770

Voorgaande reizen:

06 Februari 2014 - 06 Mei 2014

Paramaribo, Suriname

Landen bezocht: