Drie weken in Suriname! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sjoerd Solkema - WaarBenJij.nu Drie weken in Suriname! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sjoerd Solkema - WaarBenJij.nu

Drie weken in Suriname!

Door: Sjoerd van Solkema

Blijf op de hoogte en volg Sjoerd

27 Februari 2014 | Suriname, Paramaribo

De tijd vliegt en dat betekent dat wij alweer 3 weken in Suriname zijn. We mogen nu ook officieel 3 maanden blijven, aangezien we vorige week een stempeltje hebben gehaald bij de vreemdelingendienst. Een simpel stempeltje zou je denken, maar we hebben toch meer dan een uur op dat stempeltje moeten wachten... Onze huisbaas (meneer Kampou) is met ons mee geweest naar de vreemdelingendienst. Na het halen van de stempel hebben we van meneer Kampou een kleine ‘tour du Paramaribo’ gehad. We hebben ook de Universiteit van Paramaribo gezien, waar meneer Kampou werkzaam is als docent.

Vorige week woensdag hebben Niek en ik een bezoek gebracht aan een andere pedagogische instelling hier in Paramaribo: het SPI (Surinaams Pedagogisch Instituut). Het SPI ligt (in tegenstelling tot het CPI) op loopafstand van de Brokopondolaan, ideaal! We hebben uitgebreid met de directeur van het SPI gesproken en we hebben hem dezelfde vragen gesteld als in het interview met de directeur van het CPI. Na afloop van dit interview hebben we nog een kijkje door dit instituut kunnen nemen.

Sinds vorige week vrijdag rinkelt de wekker van mij en Niek (op stagedagen) om 05:30 uur!! Reden hiervoor is dat we vanaf nu met de lerarenbus naar OS2 Meerzorg kunnen en niet meer afhankelijk zijn van anderen. Niek en ik zijn namelijk naar de technische dienst van het Minov (Ministerie van Onderwijs en Volksontwikkeling) geweest en daar is dan eindelijk een kaartje voor ons geregeld waardoor wij met de lerarenbus mee kunnen! Zodoende waren wij voor het eerst vroeg aanwezig op OS2 Meerzorg en waren we van plan om de vlaggenparade, waarmee iedere schooldag begint, te filmen. Helaas wordt deze vlaggenparade bij regenval gecanceld, wat dus deze dag het geval was.

Zaterdag zijn Niek en ik met de trouwe supportersschare van Excelsior Meerzorg mee gereisd voor de wedstrijd tegen Boskamp. We wilden na de teleurstellende 0-0 van afgelopen week natuurlijk een herkansing en wat doelpunten zien. Boskamp ligt in het district Saramacca. De reis hiernaar toe was voor ons al erg mooi, vanwege de mooie natuur die we onderweg konden zien. We hebben enkele fraaie plaatjes kunnen schieten bij de Saramacca rivier.
De wedstrijd liep voor ons ook beter af dan vorige week! Er zat namelijk alles in: doelpunten, rode kaarten, penalty’s (gemiste en rake) en een actief publiek. Dit maakte veel goed na de wedstrijd van vorige week. Het veld was alleen wel om te huilen. Koeien zouden hier hoofdschuddend van aflopen. Onze trouwe club hier won overigens eenvoudig met 1-4 en blijft daarom meedoen om de bovenste plaatsen van het hoogste niveau in Suriname. De voorzitter van de club heeft in Nederland overigens vele profclubs bezocht en heeft van onder andere Groningen en Heerenveen een volledig tenue gekregen. Excelsior Meerzorg speelde afgelopen zaterdag dan ook in een Heerenveen tenue, ja echt waar! Mooie reclame voor Univé dacht ik zo!

Deze week is een bijzondere week. 25 februari is een jaarlijkse feestdag in Suriname (de staatsgreep in Suriname die Desi Bouterse op 25 februari 1980 pleegde). Voor ons was deze vrije dag een mooie gelegenheid om een van de recreatieparken van Suriname te bezoeken: Colakreek. Colakreek ligt in de buurt van vliegveld Zanderij en bevindt zich op 50 kilometer van Paramaribo. Het recreatiepark heet Colakreek, omdat het water (logisch natuurlijk) de kleur van cola heeft. De kleur van het water ontstaat door vallende bladeren. Ondanks dat het water er qua kleur niet al te best uitziet, is het water van Colakreek veilig om te zwemmen.
We hadden uiteraard gehoopt op een warme en zonnige dag, maar we kwamen bedrogen uit. Warm was het namelijk wel, maar zonnig allerminst. Vanaf een uur of 2 ’s middags begon het namelijk hard te regenen, echt hard! Desondanks hebben we een leuke dag gehad en weer een fraai stukje van Suriname gezien.

Een dag later, 26 februari, was er weer een nationale feestdag in Suriname. Want ik was jarig! Deze dag had ik gewoon stage en ik voelde me eigenlijk totaal niet jarig. Normaal ligt de temperatuur op mijn verjaardag namelijk rond het vriespunt. Een verjaardag met 30 graden beviel me trouwens wel! Thuiskomend van stage zag ik dat Tamara en Leslie het huis mooi hadden versierd :-). De dames waren vandaag namelijk vrij en hadden alle tijd om het huis te versieren. Zo voelde ik me plotseling wel jarig :-). Ik kreeg ook enkele cadeautjes die allen gerelateerd waren aan Suriname. Zo kreeg ik een bierpakketje van het merk Parbo en een boekje over Surinaamse/Nederlandse voetballers. ’s Avonds hebben we gezellig een borreltje gedronken en kwamen onze onderburen (Sam en Kamla) nog op bezoek! Al met al een leuke en gezellige dag, waarvoor ik Tamara, Leslie en Niek wil bedanken :-).

De rest van de week, buiten deze 2 feestelijke dagen om, verliep/verloopt zoals de voorgaande weken. Ik heb natuurlijk al een aantal lessen gegeven en ik heb het nog steeds erg naar mijn zin op OS2 Meerzorg. De heen- en terugreis met de vele busjes van en naar stage kost overigens wel veel tijd. We zijn op een stagedag zeker 2.5 uur onderweg met de volgepropte busjes. Een busje rijdt namelijk pas naar zijn bestemming als deze helemaal vol zit... Dit is niet altijd even prettig, bijvoorbeeld als het midden op de dag is. Maar goed, het heeft ook wel weer wat.

Vanmorgen zijn Niek en ik weer naar het CPI geweest. Komende week zullen wij namelijk als vrijwilliger gaan helpen op het Kinderboekenfestival in Paramaribo. Dit festival wordt op 4 verschillende plaatsen georganiseerd in Suriname (verschillende momenten). Komende week vindt het festival plaats in Paramaribo. Het thema van het festival is ‘groeien’. Het Kinderboekenfestival is het grootste leesbevorderingevenement in Suriname. Vanmorgen hebben wij op het CPI te horen gekregen wat er van ons verwacht wordt als vrijwilliger komende week. Het terrein waar dit festival plaatsvindt, ligt praktisch bij ons om de hoek. Dat is natuurlijk ideaal. Dagelijks zullen er zo’n 1000 leerlingen naar dit spektakel toekomen en wij zijn 6 dagen als vrijwilliger ingeroosterd. Geen stage dus komende week, maar we hebben wel een leuke en drukke week voor de boeg denk ik! Wel kunnen Niek en ik komende week iets langer slapen dan 05:30 uur :-).

Morgen is het vrijdag en is het alweer de laatste stagedag van de week. Eens kijken of het weer het morgen wél toelaat om de Surinaamse vlag op OS2 Meerzorg omhoog te hijsen. Maandag en woensdag ging dit namelijk niet door…. in verband met de regen! Over die regen horen we trouwens verschillende verhalen. De een zegt dat er nu een kleine droge tijd is, en de andere zegt weer dat het grote regentijd is (excuus als ik de termen verkeerd gebruik). Wij weten niet precies wie we wel en niet moeten geloven. Wij bekijken het wel per dag. De regenponcho’s liggen klaar mocht het nodig zijn! Vandaag hebben wij trouwens een stralende dag gehad met 31 graden.

Andere kleine dingen:
- Afgelopen zondag hebben we een grote leguaan in onze tuin gespot aan de Brokopondolaan! Mooie dieren!
- 80% van de auto’s hier in Suriname betreft een Toyota. Auto’s uit Japan schijnen goedkoop te zijn hier. Overigens vinden mensen het hier heel normaal om met knetterharde muziek door de straten van Paramaribo te rijden, ook ’s avonds. Sommige mensen hebben de bass van hun muziek in de auto zo hard aan staan, dat je huis er van trilt (geen grap).
- De vogels in de kooitjes waarmee mensen rondlopen: deze gaan ook gewoon gezellig mee naar de voetbalwedstrijden! Ook dan kunnen ze lekker oefenen met het fluiten van liedjes of misschien wel de scheidsrechter… :-).

Tot zover deze update!

Groetjes!

• 28 Februari 2014 - 11:01

Aard Mink:

Sjoerd.
    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag, en zo te lezen is het toch nog een mooie dag geworden ver van je vriendin en je familie.

Ben eigenlijk wel benieuwd over welk peil praat je als je een Surinaamse competitie wedstrijd bezoekt,
    hoofdklasse of kvv niveau.

een vraagje: wat voor afspraken zijn er gemaakt ten aanzien van het jeugdwedstrijd secretariaat??

Heeft Suriname ook een uitbundig carnaval zoals in Rio of meer van het Twentse.
    Heb een goede tijd,